Αρχισε και επίσημα από νωρίς το βράδυ η διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων καθώς άνοιξαν οι εφαρμογές του TAXISnet.
Ωστόσο, η διαδικασία αναμένεται να συνοδευτεί από πάρα πολά προβλήματα, καθώς οι φοροτεχνικοί απέχουν των καθηκόντων τους διαμαρτυρόμενοι για τα νέα μέτρα της κυβέρνησης για το φορολογικό...
Είναι άγνωστο λοιπόν, πως θα προχωρήσει η συγκεκριμένη διαδικασία, η οποία έχει ήδη καθυστερήσει, αφού το σύστημα όπως προαναφέραμε άνοιξε μόλις χθες!
Υπό φυσιολογικές συθνθήκες πάντως, η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων αναμένεται να διαρκέσει τουλάχιστον ένα τρίμηνο ως και τον Ιούνιο, ενώ ο φόρος που θα προκύψει από την εκκαθάριση τους θα καταβληθεί σε τρεις διμηνιαίες δόσεις, σύμφωνα με τα όσα προβλέπει η νομοθεσία.
Δεν αποκλείεται, πάντως, στο βαθμό που η κυβέρνηση συμφωνήσει με τους θεσμούς, οι δόσεις να αυξηθούν, προκειμένου να διευκολυνθούν οι φορολογούμενοι στην καταβολή του φόρου.
Στα γκισέ της εφορίας θα κληθούν συνολικά έξι εκατομμύρια φορολογούμενοι, οι οποίοι θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί κατά την υποβολή των δηλώσεων, καθώς τα λάθη κοστίζουν. Ειδικότερα:
1. ΑΜΚΑ: Αναγράφεται υποχρεωτικά ο Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης του υπόχρεου και της συζύγου ή της ή του συντρόφου του, με εξαίρεση τις περιπτώσεις φορολογουμένων που δεν υποχρεούνται σε απόκτηση ΑΜΚΑ.
2. ΑΦΜ: Η αναγραφή του Αριθμού Φορολογικού Μητρώου είναι υποχρεωτική μόνο για τα εξαρτώμενα μέλη άνω των 18 ετών (που ήταν άνω των 18 ετών στις 31.12.2015).
3. Προστατευόμενα τέκνα: Τα ανήλικα ή ενήλικα τέκνα, καθώς επίσης και τα μέλη της οικογενείας του φορολογουμένου με αναπηρία 67% και άνω θεωρείται ότι βαρύνουν τον φορολογούμενο εφόσον συνοικούν με αυτόν και το ετήσιο φορολογητέο εισόδημά τους δεν υπερβαίνει το ποσό των 3.000 ευρώ ή το ποσό των 6.000 ευρώ αν αυτά παρουσιάζουν αναπηρία 67% και άνω.
4. Εισοδήματα: Στη δήλωση αναγράφονται υποχρεωτικά όλα τα εισοδήματα του φορολογουμένου και της συζύγου του, ανεξάρτητα από τον τρόπο φορολόγησής τους. Επίσης, πρέπει να αναγραφούν και όλα τα απαλλασσόμενα από τον φόρο εισοδήματα. Στα ποσά που πρέπει να αναγραφούν υποχρεωτικά στη φετινή δήλωση περιλαμβάνεται και κάθε ποσό κέρδους που έχει προκύψει από μεταβίβαση επιχειρήσεων, καθώς επίσης και κάθε ποσό κέρδους ή ζημίας που έχει προκύψει από την πώληση μετοχών, μεριδίων, ομολόγων και εντόκων γραμματίων, παραγώγων χρηματοοικονομικών προϊόντων. Για τα αυτοτελώς ή με ειδικό τρόπο φορολογούμενα εισοδήματα πρέπει να αναγραφεί και ο παρακρατηθείς ή αποδοθείς κατά περίπτωση φόρος.
5. Τεκμήρια απόκτησης περιουσιακών στοιχείων: Δηλώνονται υποχρεωτικά όλα τα χρηματικά ποσά που δαπάνησε ο φορολογούμενος μέσα στο 2015 για την ανέγερση οικοδομών, για αγορές ακινήτων, μετοχών εισηγμένων ή μη στο Χρηματιστήριο, ομολόγων και εντόκων γραμματίων του ελληνικού Δημοσίου, για σύσταση επιχειρήσεων και για συμμετοχή σε αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου εταιρειών. Τα ποσά αυτά θεωρούνται «τεκμήρια απόκτησης περιουσιακών στοιχείων» και λαμβάνονται υπόψη από την εφορία για τον τεκμαρτό προσδιορισμό του ετήσιου φορολογητέου εισοδήματος.
6. Ανείσπρακτα ενοίκια: Τα ενοίκια που δεν κατάφερε να εισπράξει ο ιδιοκτήτης από τον ενοικιαστή του κατά τη διάρκεια του 2015 μπορεί να τα δηλώσει φέτος σε ξεχωριστό κωδικό στο έντυπο Ε2 και στο έντυπο Ε1. Συγκεκριμένα, στο Ε2 τα ανείσπρακτα ενοίκια πρέπει να δηλωθούν στην στήλη 16 της πρώτης σελίδας, και στο Ε1 πρέπει να αναγραφούν στους κωδικούς 125-126 του πίνακα 4Δ2 στην 3η σελίδα. Για να μην φορολογηθούν θα πρέπει να πληρούνται και οι λοιπές προϋποθέσεις που προβλέπει ο νόμος. Θα πρέπει δηλαδή έως την προθεσμία υποβολής της δήλωσης να έχει εκδοθεί εις βάρος του ενοικιαστή διαταγή πληρωμής ή διαταγή απόδοσης χρήσης μίσθιου ή δικαστική απόφαση αποβολής ή επιδίκασης μισθωμάτων ή να έχει ασκηθεί εναντίον του μισθωτή αγωγή αποβολής ή επιδίκασης μισθωμάτων.